söndag 23 januari 2011

Att dreja en spillkum

Så var man tillbaka i verkligheten igen...
Tänkte visa tillverkning av en spillkum
Vi börjar med att väga upp så att jag får rätt mängd lera
På drejskivan drejar jag ringar som jag sedan kan fästa en platta på
detta för att när jag drejat färdigt formen är leran så lös så det är lätt att man pajar formen när man ska lyfta av den. istället lyfter jag därför av hela plattan som den står på
Tjoff på med lerklumpen

Leran centreras så att den blir helt rund och i balans
Därefter öppnas den upp
detta kommer alltså att bli innerbotten i spillkummen
botten måste strykas extra fram och tillbaka för att ej få sprickor när den torkar eller bränns
nu är det dags att börja dra upp väggarna
tills man har fått rätt höjd och form
därefter lyfts hela skivan av och nu får de stå och torka under plast över natten

dagen efter är det dags för beskickning, dvs botten och utsidan fixas till
nu visas dock en stor spillkum men det är ju sak samma (om ni funderade på varför den plötsligt blev större)
överskottslera tas bort en riktig botten tas fram och signeras
efter det drar ut hällpipen med hjälp av extra vatten och fingrarna
så trycker jag fast eventuell text på kanten
nu får den stå och torka i minst en vecka....
vi får titta till den framöver vad som händer
ha de gott
Mariana


6 kommentarer:

Malin sa...

oj vad du får det att se lätt ut!!! men antar att det krävs ganska mycket träning!!!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det är roligt och se proffs jobba, det ser ju så lätt ut då. Vilket det absolut inte är, jag har provat! Du gör jättefina saker.
Kramar
AnnaMaria

TUSEN VASER sa...

Välkommen tillbaka till vintern! Vilket härligt ord "Spillkum" , tänk vad mycket nytt man kan lära sig o vad fin skålen blev

Carinas smedja... sa...

Låg mycket jobb bakom detta repotage.... för att inte tänka på handtvätt eller ser kameran ut som vågen:))
Kram C

Kullan Pullan sa...

Vad duktig du är, och vilket bra tips, att sätta fast en platta mellan klumpen och drejskivan.
Ha det!
Kram P

Oskar Göransson sa...

Vilken härlig bildserie!
Det är jätteinspirerande att se någon som kan sin sak skriva om det.

Under keramikutbildning såg man ju alltid varandras arbete växa fram. Nu när jag delar verkstad med några få är det jättekul med en aktiv keramikblogg att följa!