söndag 14 mars 2010

Krack-glasyr blir till

Dsc_0003

Jag har tagit fram en ny turkos krackglasyr som jag visat en gång tidigare.

Idag tänkte jag visa den lite närmare och hur den blir till.

Dsc_0005 Dsc_0007

En krackglasyr är alltså full med små sprickor i glasyren  och dessa kallas krackeleringar.

När jag tar ut denna skål ur ugnen lite varm finns nästan inga krackar utan dessa bildas i kontakten med den kallare luften.

Dsc_0002

Kan ni se dom?

På filmen kan ni se och framförallt höra när krackeringarna blir till.

Så står skålen och “plingar” en bra stund

Ha de bra

Mariana

6 kommentarer:

Elisa Day sa...

Vad spännande! Vackert blir det

Stina sa...

Du kan du gumman. Så fint.:-) Kram Stina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det är mycket vackert, både färgen och det krackelerade mönstret.
Du gör så fina saker.
Vårkramar
AnnaMaria

n o r d i n g å r d e n sa...

Läckert! Och vilken häftig turkos färg på fatet! Mari.

TUSEN VASER sa...

Vad intressant med din beskrivning om hur det går till att få fram krackelerade glasyrer, hade jag ingen aning om!! Tack1

Anna sa...

Jättefint! Är dessa fat kavlade eller drejade?