lördag 7 juni 2008

En ny mugg föds...

Tänkte att jag skulle visa de olika stegen i hur en vanlig mugg blir till.

Allt börjar i en klump med lera.....härligt mjuk att kladda med :) en vit stengodslera är det jag använder mest till mitt bruksgods.Nu är det dags att dreja, jag väger upp en lagom klump och drejar upp den till min markör (pinnen till vänster). Här får man inte vara rädd för att skita ner sig!

Ett gäng färdigdrejade muggar som står på tork.
Efter ca ett dygn är muggarna så torra så att man kan hantera dessa försiktigt. Man brukar kalla detta för lädertorrt eftersom de är så mjuka som läder i detta skede. Då är det dags för beskickning vilket innebär att man vänder på muggen och fixar till undersidan. Här finns det många olika mönster men jag brukar göra en spiral och märka med mitt namn.

Nu behöver muggarna ett handtag! Man kan antingen pressa ut handtagen ur en hänkelpress eller göra som jag då man "mjölkar" ur dessa ur en klump med lera med mina händer. Det funkar ungefär som om man drar ut leran med samma rörelser som om man mjölkade en ko. Här står de nu färdighänklade (med handtag) väntar på att torkaEftersom dessa muggar ska bli "shabbyred" dekorerade så ska de målas med röd färg så efter en del putsande och målande så ser de ut så här.Efter att muggarna torkat helt (mycket viktigt annars så sprängs de sönder) är det dags att bränna i en första bränning som kallas skröjbränning. Jag brukar bränna upp till ca 980grader och det tar ca 1.5 dygn. Muggarna är nu hårda men ändå ganska sköra och nu ska det på med glasyren. Glasyren är som en vätska som man doppar, häller, eller sprutar på sakerna. Muggarna brukar jag hålla i en tång och sedan doppa ner i glasyren.

När man doppat är det sedan viktigt att man torkar bort all glasyyr på undersidan annars fastnar muggen i plattan som den står på i ugnen. Glasyren ser ut som en hinna på muggen.

Nu bränns muggen en andra gång och till just denna bränner jag i ca 1270grader vilket tar ca 2dygn. Att öppna ugnen är alltid som skräckblandad förtjusning (det blir inte alltid som man tänkt)

Men denna gång blev det..................................en MUGG! Yippie!!

1 kommentar:

Philura sa...

Kransarna blev jättefina. Ljuslyktorna i förra inlägget var riktigt läckra.

Vad kul med en butik! Vart ligger den, bor ju inte långt från Borlänge om det är där den ligger..